Functional Nutrition

Natural Doping met Functional Nutrition

5 voedingsmiddelen die je prestaties verhogen

 

Wist je dat niet alleen de liefde door de maag gaat, maar ook sportieve resultaten afhangen van wat jij zoal opsmikkelt? Of je nu vrijetijds-, amateursporter of sportprofessional bent, je atletische prestaties zijn afhankelijk van je leeftijd, geslacht, activiteit, fysieke gesteldheid en last but not least van een optimale energietoevoer. Een tekort aan voedingsstoffen is direct merkbaar. Spieren beginnen kramp te krijgen, je presteert minder goed, de regeneratiefase duurt langer, je krijgt last van verminderde afweer en wordt vatbaarder voor ziekten. Je trainingsdoel raakt in gevaar!

 

Wij hebben de top 5 van natuurlijke voeding voor je geselecteerd. Dingen die goed zijn voor jou én je trainingsresultaat boosten!

 

1. Groene thee

Hoewel groene thee minder cafeïne bevat dan conventionele koffie, heeft dit drankje een wakker makend en prestatie bevorderend effect. De uitwerking gaat wat trager, waardoor je de overgang tussen "high en low performance" voorkomt. Groene thee is een metabole activator. Het bevordert de thermogenese (de energie die je lichaam nodig heeft om voedsel te verwerken) en stimuleert zo actief de vetverbranding. Regelmatige consumptie zou ook een positief effect hebben op hart- en bloedvaten. Matcha is poeder van groene thee. Dit is ook rijk aan antioxidanten en heeft een ontstekingsremmende werking. Het populaire drankje heeft een positief effect op celherstel en versnelt zo de regeneratietijd na een inspanning.

 

2. Rode biet

Het nitraat in rode bietjes verlaagt de bloeddruk op een natuurlijke manier, verwijdt de bloedvaten en bevordert de bloedtoevoer naar spierweefsel en organen. Dit heeft tot gevolg dat de spieren tijdens het sporten meer zuurstof ontvangen. Je conditie en regeneratievermogen kunnen verbeteren.

 

3. Amandelen

Hoewel amandelen niet bepaald vetarm zijn, leveren ze veel waardevolle onverzadigde vetzuren met een ontstekingsremmend effect. Tegelijkertijd zijn ze heel goed om je eetlust te bevredigen. Deze noten bevatten ook mineralen zoals magnesium, calcium en koper en een grote hoeveelheid vitaminen B en E, die een belangrijke rol spelen in de energiestofwisseling. Met hun hoge eiwitgehalte amandelen je spieropbouw en spierregeneratie maximaal.

 

4. Avocado

Avocado’s leveren enorm veel micronutriënten die je lichaam nodig heeft voor de stofwisseling. De vitamine A bommetjes ondersteunen actief de celgroei. Het hoge gehalte aan onverzadigde vetzuren geeft langdurige energie en verzadiging en bevordert ook je natuurlijke testosteronbalans.

 

5. Aardappels

Piepers bevatten koolhydraten, en die zijn goed voor je! Als gezonde vervanger van rijst en pasta zijn ze een uitstekende energiebron. Aardappelen voorzien je lichaam van belangrijke mineralen en vitaminen. De vitamine B6 ondersteunt bijvoorbeeld je zenuwfuncties. En de mineralen kalium en magnesium zorgen voor de juiste interactie tussen zenuw en spier. 

 

Wie heeft het lekkerste recept voor een aardappel-avocado-bieten schotel met een amandelkorstje en matcha saus????

 

Bron: Perform Better

  • Alles over spierpijn

    Alles over spierpijn

    Bijna iedereen heeft wel eens spieren ontdekt waarvan je het bestaan nog niet afwist... Spierpijn! Hoe ontstaat dit en belangrijker, w...

    Lees meer
  • De medicijnbal: een basic trainingshulpmiddel

    De medicijnbal: een basic trainingshulpmiddel

    Veel mensen kennen medicijnballen nog van de gymzaal op school. Bij training met medicijnballen hebben veel mensen nog steeds een beet...

    Lees meer
Meer nieuws