De medicijnbal: een basic trainingshulpmiddel

Veel mensen kennen medicijnballen nog van de gymzaal op school. Bij training met medicijnballen
hebben veel mensen nog steeds een beetje gymzaalgevoel en denken aan een ouderwets circuitje.
Het woord medicijn is natuurlijk niet echt sexy, net als de dikke touwen in de sportzaal, die heten
tegenwoordig ook battle ropes. Dergelijk materiaal heeft een wat "oldschool" imago. Bij correct gebruik
is een dergelijke training echter zeer effectief.
 
Een reden dat de medicijnbal weer terug is van weggeweest is vrij positief. De medball is nog steeds
een prima basic trainingshulpmiddel. Wel is medicijnbaltraining in de loop der tijd geëvolueerd en het
zou echt jammer zijn om de ontwikkeling naar "Newschool" te missen.
 
Welke voordelen biedt training met medicijnballen?
Medicijnballen bieden een enorme verscheidenheid aan oefeningen. Ze bieden de mogelijkheid om
ook buiten de sportschool te trainen. Daarnaast is Medball Training geschikt voor een brede
doelgroep. Absoluut iedereen kan profiteren van zinvolle Medball training. Het is niet voor niets dat
zowel professionele teams uit de topsport als fysiotherapeuten op gebied van revalidatie hun toevlucht
nemen tot het gebruik van Medball bij oefeningen.
 
Welke trainingsdoelen kan je met medicijnballen bereiken?
Met Medballs kunnen we veel verschillende trainingsdoelen bereiken. Enkele doorslaggevende
voordelen ten opzichte van veel andere trainingsapparaten: Ze zijn geschikt voor ballistische training.
Eenvoudig gezegd, ik kan ze gooien. Zo banaal als het klinkt, maakt het een groot verschil voor het
trainingseffect. Om de snelheid en explosiviteit van een beweging te verhogen, moet ik snelheid
opbouwen over de gehele bewegingsamplitude, zonder dat ik vooraf ga vertragen. Het leert me om de
kracht volledig over te dragen. In mijn ogen is de Medball het trainingshulpmiddel bij uitstek voor
verhoging van de "rate of force development" en de start- en explosieve kracht.
 
Bij veel sporten - vooral bij complexe spel- of duelsporten - moet ik leren om kracht te kunnen
uitoefenen in verschillende bewegingsrichtingen tegelijk. Een bijzondere uitdaging hierbij zijn de
rotatiekrachten die optreden. Ook hier helpt de training met de Medball om dergelijke
bewegingspatronen effectief te trainen.
 
Hoe zet jij oefeningen met medicijnballen in?
Training met de medball is zinvol als dynamic warmup en ter ondersteuning van explosieve
krachttraining. Ze zijn ideaal voor de "ComplexMethod". Een methode waarbij een oefening om de
maximale kracht te verhogen wordt gecombineerd met een explosieve beweging. Medball training
wordt ook gebruikt bij duurtraining, rotatietraining en antirotatietraining. "Anti-rotatietraining" betekent
het tegengaan van de externe kracht, bijv. een diagonaal te vangen medball pass met zo min mogelijk
tegenbeweging. Daarnaast kan de medball een zeer nuttig trainingshulpmiddel zijn bij de introductie
van complexe bewegingsvormen en bewegingsprincipes. In onze trainingen zijn er ook speciale
dynamische dagen waarbij we veel belang hechten aan snelheid en explosieve krachttraining. Hierbij
wordt de medball veel gebruikt.
 
Wat zijn effectieve oefeningen?
Hier zijn er natuurlijk ook veel antwoorden. Maar alle vormen van medball throws (met inbegrip van
overhead en roterende slams) zijn uiterst effectief voor het verhogen van het startvermogen en
explosieve kracht. Vooral uni-laterale, d.w.z. eenbeens- of eenarmige bewegingen zijn enorm effectief
om de efficiëntie en het begrip van kinetische ketens, ook wel "power flow", van de atleet te
verbeteren. Op de Summit zal ik de serie oefeningen "Flow Slammer" meer in detail presenteren. De "V-Up" 
of de "Impact SitUp" bijvoorbeeld, zijn geschikt voor het trainen van de rompspieren.
Een medball biedt ook de mogelijkheid om trainingsprikkels te doen door middel van "Impact". Het
bijzondere kenmerk van een stootbelasting is dat de spieren het belaste gewricht in fracties van een
seconde moeten verstevigen om kort daarna weer te ontspannen, zodat we de beweging in één
cyclus kunnen voortzetten. Het lichaam leert om spanning en ontspanning snel af te wisselen.
 
Waar liggen de gevaren van medicijnbaltraining?
De gevaren liggen vooral in ongecontroleerde bewegingen. Hoe hoger de snelheid en intensiteit, hoe
steviger mijn beweging moet zijn. Speciale aandacht moet worden besteed aan roterende
bewegingen. Een pre-activatie van de spieren door middel van een "Joint Control Checklist" is een
zinvol punt om te coachen. Vergeet niet: „Power is nothing without control“.
 
Bron: Functional Training Magazin
Door: Christian Mohr
  • Alles over spierpijn

    Alles over spierpijn

    Bijna iedereen heeft wel eens spieren ontdekt waarvan je het bestaan nog niet afwist... Spierpijn! Hoe ontstaat dit en belangrijker, w...

    Lees meer
  • De medicijnbal: een basic trainingshulpmiddel

    De medicijnbal: een basic trainingshulpmiddel

    Veel mensen kennen medicijnballen nog van de gymzaal op school. Bij training met medicijnballen hebben veel mensen nog steeds een beet...

    Lees meer
Meer nieuws