Aanpakken!

Sterke grip voor het zwaardere werk

Het zou niet overdreven zijn om te zeggen dat de vaardigheid van onze handen een van de dingen is die de mens onderscheidt van andere soorten. Onze hersenen krijgen enorme hoeveelheden motorische en sensorische informatie via de handen. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de kracht van je grip een indicator is voor je algemene gezondheid.

 

Bij functional training zijn onze handen vaak de enige link naar het gewicht dat we drukken, trekken of tillen. Voordat je nu direct een handtrainer aanschaft om geïsoleerd je grijpkracht te trainen, is het goed om te weten dat je beter specifieke oefeningen en activiteiten in je algemene fitnessprogramma kunt opnemen. De Deadlift, Farmer’s Carry, oefeningen met kettlebells, pull ups en ballistische kettlebell oefeningen zijn zeer geschikt hiervoor.

 

Deadlift

Deadlifts en variaties hierop zijn ideaal voor het verbeteren van je grijpkracht. De handen maken een verbinding met het object dat we proberen op te tillen. De volgende schakels in de ketting zijn de arm, schouder en je core. De verbinding tussen het handvat en schouder begint bij de nek, en via de arm communiceren hand en schouder met elkaar. De Deadlift is een goede oefening om de grijpkracht te verbeteren, de gewrichtsstructuren uit elkaar te trekken en de stabiliserende schouderspieren te versterken.

 

Farmer’s Carry

Dit is een oefening voor je houding. Kan je een correcte positie onder belasting handhaven? Neem twee halters, kettlebells of zandzakken en wandel ermee rond. Door het veranderen van het zwaartepunt van de massa wordt je uithoudingsvermogen getraind en je vermogen om een juiste houding vol te houden op de proef gesteld.

 

Kettlebell omdraaien

De speciale vorm van de kettlebell maakt het mogelijk om het gewicht op zijn kop te zetten. Dit biedt een unieke uitdaging voor je handen en pols. Combineer deze positie met de Military Press en Squats zodat je kunt checken of je deze bewegingspatronen efficiënt beheerst. De bewegingen van de Military Press en Squats vereisen soepele overgangen tussen spiergroepen en gewrichtsposities. Met een omgedraaide kettlebell kan je zien of er "gaten" of moeilijkheden zijn bij de posities en de overgangen. De verbinding van de handgreep met het patroon is een indicatie van de efficiëntie.

 

Pull Ups

Bij het optrekken grijpen je handen een stang of een ander hulpmiddel. Je kunt dit met je handpalmen naar je toe doen of van je af. Er bestaan tevens diverse roeivarianten. Train de kracht van je handen in een hangende positie door je als het met je armen voor te bewegen. Dit heet ook wel brachiatie en is een beweging die tot de meest oeroude vormen van voortbewegen behoort.

 

KB-Swings en Snatches

Het dikke handvat van de kettlebell en het lage punt van het gewicht maken deze een goed hulpmiddel voor het trainen van je hele lichaam en specifiek je grijpkracht. Ballistische oefeningen zoals swings en snatches versterken deze voordelen. In een tweehandige KB-Swing, vooral in de excentrische fase, werken er enorme krachten op het lichaam in. Deze kracht wordt via het handvat uitgeoefend.

 

Grijpkracht

Er valt niets te zeggen tegen het geïsoleerd trainen van de kracht in je handen. De vele facetten van oefeningen als knijpen, grijpen, ondersteunen en werken met je polsen - zijn leuk en een effectieve aanvulling op een goed krachtprogramma. Maar ik zeg bewust "aanvulling" en niet "vervanging" voor een evenwichtig programma. Ik begon met het trainen van mijn grijpkracht op een vrij hoog niveau omdat ik al met Kettlebells (Swings en Snatches) aan het trainen was. Het sluiten van een zware "Captains of Crush" handtrainer en een ijzeren spijker ombuigen waren overtuigende tekenen van veel kracht in mijn handen die ik heb opgebouwd door krachttraining en ballistische kettlebell oefeningen.

 

Onze handen spelen een belangrijke rol in de interactie met onze omgeving en door een voorwerp stevig vast te pakken tijdens oefeningen en activiteiten, verbeteren we onze algehele conditie en gezondheid.

 

Brett Jones

Bron: Functional Training Magazin

  • Alles over spierpijn

    Alles over spierpijn

    Bijna iedereen heeft wel eens spieren ontdekt waarvan je het bestaan nog niet afwist... Spierpijn! Hoe ontstaat dit en belangrijker, w...

    Lees meer
  • De medicijnbal: een basic trainingshulpmiddel

    De medicijnbal: een basic trainingshulpmiddel

    Veel mensen kennen medicijnballen nog van de gymzaal op school. Bij training met medicijnballen hebben veel mensen nog steeds een beet...

    Lees meer
Meer nieuws